Pia-Maria

Alla inlägg under augusti 2015

Av Pia-Maria - 27 augusti 2015 18:08

Tänkte berätta hur hela storyn kring Idas fraktur hur det gick till.


Började med i tisdags att Ida skulle rida med i min vuxengrupp. Vilket hon gjort förut. Vi var endast 5 st som red. Ida hade en bra häst och lektionen gick så bra för dom. På slutet av lektionen galopperade vi och när jag hade ryggen emot Ida så snubblade hästen " Zäta" och han gick ned på framknäna och Ida föll i backen.

Först var det helt tyst men sen förstod jag att det inte hade gått så bra då hon inte reste sig.

Ida har ramlat av många ggr förut så jag vet att hon reser sig direkt och kliver upp på hästen.

Men nu satt hon i samma position hela tiden och började gråta.


Jag hoppade av hästen och såg då direkt på överarmen att det inte stämde.


Vi försökte få upp Ida stående så vi kunde åka in. Efter ett par försök så kom hon upp. Hade riktigt ont i hela armen/axeln.


Bilresan in var en pina och jag fick köra så sakta och verkligen försöka undvika alla hål och gupp. Då kom kommentaren: Mamma får jag ingen ambulans för att du inte vill skämma ut dig inför dina gamla kollegor?


Den kommentaren kändes i hjärtat.


När vi kom in var akuten fullsatt och Ida grät och grät. Efter vi hade anmält oss så fick vi komma in direkt. De såg ju hur hennes arm såg ut och hur ont hon hade det.


 


När vi kom in så fick hon smärtlindring och så kom dom väldigt snabbt och sa att vi kunde åka upp till röntgen.

Där kom vi in direkt och hon fick röntgas.

Efter det så kom vi ned till akuten direkt och där fick vi vänta ca 30 min.

Sen kom läkaren in och sa hur det låg till.


- En Axelfraktur som ligger lite snett. Går ej att gipsas och i nuläget behövs ej opereras. Så blir mitella i ca 3 månader.


 

Den vänstra bilden är en frisk axel och den högra är Idas. Man ser att det är helt av uppe vid kulan och står lite snett utåt. Även kulan är roterad.


För mig är det faktiskt konstigt att de inte opererar fast benet i kulan, men 2 läkare har sett bilderna och ny röntgen är på tisdag och ytterligare en ny läkare ska få säga sitt.


Allt som allt tog besöket 2 tim och vi fick åka hem med en hel del mediciner , varav 2 morfinpreparat.


Ida har aldrig ätit morfin och jag trodde på läkarna föreskrifter.

 Men när vi kom hem så efter en stund började Ida kräkas häftigt och hade sååå ont. Och så fortsatte det sedan.....

På onsdagen på dagen så var det lite uppehåll mellan kräkningarna och hon fick i sig sina morfintabletter. 2 olika.

Sen åkte jag på rugbyträning med Pontus och då började det igen att kräkas.

Och nu hade hon så ont och kräktes hela tiden.

Så jag ringde efter en ambulans som fick komma och hämta henne.

Uppe på akuten var det KAOS. Folk överallt. Ida kräktes och kräktes och hade så ont. Var helt desorientad, svimfärdig och mådde verkligen dåligt.


 


Jag sa åt en sjuksköterska att de måste ge henne något mot illamående. Den sköterskan var så otrevlig direkt och tittade inte ens på Ida som tjöt och spydde vartannat.

Att det fick jag minsann ta med läkaren. Man mår dåligt av morfin.


Då såg jag RÖTT!

Jag höjde tonen så hela akuten nog hörde mig att VI VET att hon har en fratur på överarmen och har ni gett henne så mkt morfin så får ni ju hjälpa henne nu! Ge henne något mot illamåendet.


NEJ! Det är folk före er, det där får läkaren ta med er.... sen gick kärringfan och jag trodde knappt mina öron!


Ida fortsatte kräkas och kräkas och kärringfan gick förbi mig flera ggr och tittade inte ens på Ida. Inte en fråga om hur hon mådde, INTE EN ENDA GÅNG!


Patienterna som låg runtomkring oss i korridoren började tycka synd om Ida och tyckte det var dåligt att de inte ens kan ge henne nått mot illamåendet.


Jag tryckte på den röda knappen och efter 30 min hade kärringfan inte ens dykt upp. och Ida fortsatte sin härliga galla kräkningar med tjut och värk.


Sen blir det skiftbyte på akuten och då dök en f.d kollega upp. Berätta för henne hur det låg till. Sen tog det inte många minuter så hade vi ett rum och Ida fick sin medicin och då slutade hon kräkas direkt och somnade på en gång.


Sen fick vi vänta länge men det spelar ingen roll. Jag såg barn med hemska frakturer och diverse olyckor. Men hade kärringfan gett Ida denna medicin direkt hade Idas lidande inte blivit så långvarig och hon kunde ha väntat på sin tur med bättre humör.


Sen sov Ida till och från fram till läkaren kom. Hon fick tillbaka färgen i ansiktet och såg ut att må så mycket bättre.


När läkaren kom så fick vi postafen utskivet mot illamåendet och så fick vi åka hem kl 01:30 på natten. Då hade Ida och jag nästan varit vakna i 1½ dygn. Utan mat och sömn....


På tisdag blir det ny röntgen och beslut om operation eller inte.


Idag var jag iväg och köpte Ida en laptop. Hon är ju högerhänt och högern är bruten. 3 månader utan aktiviteter :-(


 


Tack för alla hälsningar och krya på dig hälsning av allihoppa. Ida har inte orkat svarat så mycket själv.




Av Pia-Maria - 17 augusti 2015 07:34

Tiden går så fort och nu är det måndag igen.
Igår red jag och Ida långritt och det var så kul. Imorgon drar min ridning igång igen. Idag är det dax för rugby träning. Ida har sån träningsvärk men hon ser fram emot det :-) idag ska även jag köra rugby :-)

Av Pia-Maria - 14 augusti 2015 22:01

Idag var det äntligen dax att gå på den årliga augustifesten. Hela familjen och pappa brukar gå. Äter alltid mat på resturang så det är så mysigt :-)
Idag hittade jag äntligen ett par snygga träskor ?

Av Pia-Maria - 13 augusti 2015 16:39

Idag har det blivit 2 promenader 4 km vardera. Först tog jag och Pelle en promenad i Stan medan vi väntade på Ida. Blev 4 km och 1 mobil rikare :-)
Vi passade på att köpa 1 ny till Pontus.

Sedan tog vi en 4 km lång promenad vid sjön tillsammans med grabbarna medans dom cyklade.

En underbar dag :-)

Av Pia-Maria - 13 augusti 2015 08:26

Tiden går verkligen fort. bara 2 år kvar så börjar ida gymnasiet. Jag minns den dagen som igår och hur kan min egna dotter skapa sitt egna första gymnasieminne så snart ??!!

Tiden går för fort !!

Grabbarna var inte allt för lyckliga imorse med att få gå upp så tidigt :-)

Av Pia-Maria - 12 augusti 2015 20:21

Länge sedan jag bloggade. Saknar det inte alls, men saknar att inte kunna gå tillbaka för att se vad jag för för 1- 2 -3  år sedan.

Händer ju så mycket i barnens liv. Kan ju se tillbaka på en massa vi gjorde förr men inte senaste åren :-(

Men nu tänkte jag i a f dokumentera lite mer i bilder så jag kan gå tillbaka och kolla.


Dagen började vi i skateparken. Vet inte hur många timmar man suttit där, men grabbarna åker och en annan kikar på. Idag testade jag med en skateboard, men grabbarna var snabbt med kommentaren: MAMMA, du skämmer ut oss!!!


Bara att kliva av :-)


         


 

Vadå inte COOL MORSA ??!!!???!!!???!!!

     


Dagen avslutade vi med lite rugby träning. 2:a träningen för grabbarna och vi fick vara med ch hjälpa lite. Var så otroligt kul :-)

Så kul att t o m Ida ska testa Rugby på lördag- Jag har lovat att vara med på träning med henne på måndagar. Får vi se vart detta slutar :-)

Men är i a f jätteroligt och barnen kämpar och kämpar.....

                   

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Skapa flashcards