Pia-Maria

Alla inlägg under maj 2012

Av Pia-Maria - 12 maj 2012 19:26

  Nu har vi tagit tag i att fixa Ida`s fototapet.


Blir i svart-vit.

Våran älskade Izor.


Blev inte så dyrt som jag trodde.

1500 :-


Pontus får ju flygplanet som jag lagt in i tidigare inlägg


Nu snart dax för hockey. Lär väl inte bli lika spännande som igår antar jag !

 

 

Av Pia-Maria - 12 maj 2012 17:33

  Nu har man kommit ifatt lite med livet :-)

Myst med barnen och maken och hunnit tröttnat på barnen en sväng oxo hahaha :-)

Som vanligt när jag och pelle är lediga ihop och ska göra något i trädgården så regnar det. Slår ju aldrig fel :-(

Så idag blev en shoppingrunda till Bauhaus.

Ida skulle vi hämta senare hos en kompis, Pontus var på kalas och lillskit hade vi med oss.

Så jag passade på att köpa en morsdagspresent till mamma. En solstol som hon ville ha.

Passa perfekt till denna regniga dag * not *

Men nu har jag köpt den så slipper jag stressa över det.


Imorgon bär det av till Sthlm och åka båt och mysa med Pernilla :-)

Är ju vara 14 dagar kvar tills hon ska få sin bebis.


Nu kommer några få utlovade bilder :-)

 

 Vårat hotell. Vi bodde högst upp i de 2 fönstrena på svarta taket :-)

  

Underbara bakverk ! 

  '

Kate & William i Lego inne på HAMLEYS!





   

Gruppbild inne i en Londonbuss. På väg till Liverpool station.

Jag har för korta armar för att hålla i kameran på en sådan här bild hahaha


  Såklart hittade jag en Loomis bil :-)

Av Pia-Maria - 11 maj 2012 07:45

  Nu har jag kommit hem från min shoppingrunda i London.

Var en mycket trevlig resa med en hel del shopping och spring i butiker :-)


Jag hade en budget för resan som jag inte lyckades spräcka. Kan man klara att inte göra det som tjej i london?


flygningen gick bra, var bara dit som var jobbigt, men hem går alltid bättre.


Tyvärr fick jag ju feber så vissa stunder var väldigt jobbigt att gå och shoppa. Men köpte alvedon, 2 askar för 8 kronor. Tänk om det vore så billigt i sverige.


Bilder kommer inom några dagar.


Nu är jag så trött och seg. Kom hem sent i onsdags och sen jobbade hela dagen igår.


Återkommer med mera info om london och allt som har hänt här hemma :-)

Av Pia-Maria - 5 maj 2012 11:12

 Idag åker jag upp till Nyköping. imorgon åker jag "äntligen" till London.

Avskyr att flyga, men jag tycker ju det är så kul att resa.( förutom att åka i en konservburk )


Linda O och jag ska nog inte göra en resa på tu man hand för vi skulle nog vara panikslagna innan vi ens åkt haha

Eller vad säger du Linda?


jo jag glömde ju lägga till en sak igår..

Vi var ju på 59 000:-


Glömde ju att vi valde bort städskrubben i köket och satte dit ett skafferie istället.

Lite plus minus på det så får vi lägga på ytterligare 15 000:-


Så vi är uppe i 74 000:-


Det låter inte så mycket...lite lampor, skafferie, grus, mm så blir endå slutsumman hela 74 000:-


Nu blir det tyst från mej ett par dagar.... kommer hem onsdag natt och jobbar torsdag dag....


Ha d bra vänner!!!




Av Pia-Maria - 4 maj 2012 18:19

  Idag vet jag inte vart tiden tog vägen.

Först var vi ute i trädgården och fixade grunden till förrådet vi ska bygga.

Klockan sprang ju iväg så vi åkte in och handlade lite på HC.

Lagom till vi kom hem så kom svärföräldrarna och hämtade Ida. Hon skulle stanna där tills imorgon.


När de hade åkt så skulle vi börja med maten, men då ringde elektrikern och ville ha ett möte med oss kl 7:15 på måndag morgon.

Öhhhhh.....

Ringer man en fredag kl 15 för att boka ett möte på måndagen morgon??!!!


För då skulle elektrikern börja med el-jobbet.

Så elektrikern kom snällt ut direkt och tog mötet. Så nu har vi haft vårat el-möte.

Nu väntar vi på vad offerten blir.

Nu vet jag att vissa tänker att man bygger bara en gång, man ska ha det man vill ha...

Så tänkte jag också men då kan jag tyvärr berätta den bistra verkligheten.


Varje liten "spot" ( en sån lampa) kostar ca 1 000:- st.

Alltså inga sånna är inräknade i standardpriset.

Vi har då än så länge räknat med dessa spottar:


4 st i badrummet

3 st i barnens wc

3 st vid köksbänken

3 st i köksfönstren

3 st i vardagsrums fönstren

10 st som ska vara utelampor.

= 26 st


=


26 TUSEN !


Ja men det låter inte såmycket....


jo men klart man ska ha någon fondvägg, barnen vill ju ha något i sina rum...


jo en enda fondvägg kostar ca 1500:-/ st att sätta upp


2 barn ( ida & Pontus )


=

3 000 :-


OCH NEJ JAG TÄNKER INTE GÖRA NÅGOT SJÄLV DIREKT !

Vi ska flytta in i ett färdigt hus !


nu är vi uppe i 29 tusen....


Jo men klart att vi ska ha reglar på huset till altanet vi ska bygga nästa år.....

= 2000 :-


då är vi uppe i 31 tusen.....


Jo men så behövdes det extra grus till grunden....

14 000:-, jo men då är vi upppe i


45 000:-


Och då har vi bara pratat om det som har tillkommit extra utöver...


Sen får vi ju inte glömma att vi ville ju ha det fint i köket också...


så ca 8000:- extra i kakel/klinkers valen...


Hoppsan....


vi är uppe i 53 000:- .....


Så varje lite grej man tycker att det ska man ju utöver det vi utöver standard, det kostar....


och istället för att hålla på att snickra en ny entre vart 10:e år så har vi gjutit en entreplatta tillsammans med grunden = 3 000:-


Och eftersom vi är innerligt trötta på att vattnet fryser varje vinter i jordkällaren så har vi valt att sätta in hydroforen i tvättstugan....ytterligare ca 3 000:-


Hoppsan hoppsan.... 59 000:-


Det låter inte så dyrt att bara välja något lite ytterligare där och här... Men man får tänka att varje liten bäck blir till en stor tillslut...


För det lät väl inte så mycket när man bara pratar om det, men fakturorna säger något annat.


Den bistra sanningen är detta.

Mycket man vill ha, men man måste tänka på att räkningen kommer sen.


Det låter som dom ynka tusenlapparna här och där inte låter så mycket, men när man räknar ihop det så här så blir det dyrt!


Så att sätta spottar i hela huset istället för taklampor är inte ekonomiskt försvarsbart för oss. Det har vi aldrig råd med.


och detta är inte med i kalkylen denna kostnad som jag har räknat upp.


Det är svårt att förklara när folk tror att det är ju inte så dyrt....

Man har en kalkyl till banken... finns 2 saker som kan göra att grundkalkylen ändras


1:

arbetet för grunden blir dyrare.

Man kan hitta berg och dyl.

grannen som byggde eksjöhus fick betala 85 000:- extra pgr av att de hittade berg vid grundarbetet.


2:

När man ska borra för bergvärmen.

Nu har de hittat berg på rätt nivå i området, men inget säger att det händer just så på våran tomt. Och än har de inte varit här och borrat för bergvärmen.


Men sen har man ju egna val man vill göra för att göra huset personligt.


Men så här är det för oss...


Det är mycket att hålla koll på. Jag är ju kontrollfreak så jag kommer alltid ha en klump i magen tills allt är klart!


Är livrädd för att få någon faktura som man inte räknat med...

hujja..................


Men nu har jag försökt förklarat lite mer hur det går till att bygga hus...


Det där lilla extra man vill ha är ytterligare en bäck till att skapa många tusenlappar i slutänden....





Av Pia-Maria - 4 maj 2012 08:11

 Nu har det varit smått kaos i mitt liv senaste 2 veckorna. Har haft så mycket att göra att jag snart inte reder upp detta.


Men imorgon bär det av mot Nyköping och sen åker vi till London på söndag morgon.


Ska bli skönt att komma ifrån allt ett par dagar. Jag har dåligt Samvete att Pelle & mamma får ta hand om allt, men resan har ju varit bokat länge.


Får försöka unna mig det.


Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.


Ska försöka börja fokucera på en sak i taget.....

Av Pia-Maria - 1 maj 2012 19:09

 oj vilken underbar dag!


Idag var det ju varmt redan när vi gick upp. Fick världens sovmorgon av barnen så det var så skönt. Vi åt en riktigt rejäl frukost sen började det stora arbetet ute.


Först så snickrade Pelle ihop kanterna på till rabarberlandet. Så nu är det fint!


Sen så började vi bära över förrådet som kom hem till mamma.

Det är 15 kvm stort och väger 1600 kg.


Det har tagit oss nästan hela dagen att få över allt till våran sida.

Barnen har hjälpt till så gott det gick. Men svårt när det var så tungt.

Vi vägde en av plankpaketen och en sån länga vägde 26kg !


Barnen har lekt massor ute så dom är lagom trötta nu. Vi är ännu tröttare ;-)


Och Pappa har ju beställt 7 ton med grus!

7 ton! jösses


vart ska han ha allt det?


Vi får ju lite grann till grunden som tur är :-)


Så nu sitter vi här i soffan och förstår inte hur vi ska kunna ta oss upp till sängen. Sa åt mamma att klockan halv 7 imorgon bitti kan hon komma in och hjälpa mej upp hahaha


Sen passade vi på att grilla en massa gott gott!

Bjöd in grannen inkl min mormor så det var trevligt !!!


Nu blir det 2 jobbdagar sen så ska det ju bli sämre väder ute, men jag hoppas det blir uppehåll så vi kan styra med grunden. Behövs ju fixas innan man bygger.


Sen på lördag kväll åker jag till Nyköping, sover hos svägerskan för att sedan åka till London!


Kommer sakna min fina familj!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards